Evenemang
7 okt 09:00 Språkforum
22 okt 09:30 Arkeologiforum
11 nov 09:00 Hjärndagen
18 nov 09:00 Lättlästdagen 2022
Start
Steg 1
Steg 2
Slutför bokning
Lättlästdagen 2022

Fredag 18 november 09:00-16:00
En heldag för dig med intresse för språk, läsning och begriplighet. Eller som arbetar med personer som har behov av lättläst.

Möt forskare, experter och författare




Så läser tonåringar – Olle Nordberg
Larmen om tonåringars läsning avlöser varandra. Men katastrofbilden behöver nyanseras. Förmågan att läsa skönlitteratur är stabil – och attityderna är positiva.
Olle Nordberg är forskare i svenskämnets didaktik vid Uppsala universitet.

Går det att göra lagboken lättläst? – Dona Hariri
Fatta lagen! är en bok där Dona Hariri förklarar lagen på ett enklare och mer personligt sätt. Med slang, konkreta exempel och egna reflektioner vill hon ge människor bättre koll på sina lagliga rättigheter och skyldigheter.
Dona Hariri är jurist och författare.

Språkpolitik och minoritetsspråk – Jennie Spetz
Sveriges språklag ger svenskan och flera minoritetsspråk en särställning. Men vilka rättigheter och skyldigheter ger lagen? Och hur ser framtidens språkpolitik ut?
Jennie Spetz är statsvetare och utredare på Språkrådet.

Ser du inte vad jag säger? – Niklas Källner
Möt författaren Niklas Källner i ett samtal om nya boken Ser du inte vad jag säger? – om kommunikation, kroppsspråk, ögonkontakt och allt vi säger utan att använda ord.
Niklas Källner är journalist, programledare och författare.

Språk är makt – Marlen Eskander
Språket är ett symbolsystem som inkluderar eller exkluderar. Den insikten ledde till att Marlene Eskander bestämde sig för att ge sina barn en arsenal av språk så att de ska få makt över sina liv.
Marlen Eskander är grundare av Läsfrämjandeinstitutet.

Lättläst är en demokratifråga – Mats Myrberg
En ökande andel av befolkningen klarar inte att läsa texter motsvarande kraven efter årskurs nio. Samtidigt ligger arbetsmarknadens krav på nivån efter gymnasiet. Vilken roll spelar lättlästa texter i detta sammanhang?
Mats Myrberg är professor emeritus i specialpedagogik vid Stockholms universitet.

För, av och med ungdomar – Jessica Schiefauer
Jessica Schiefauer rör sig i de ungas värld och känsloliv, både i sitt författarskap samt vid skolbesök eller skrivarkurser. Här erättar hon om hur man kan inspirera till läsning.
Jessica Schiefauer är författare och tvåfaldig vinnare av Augustpriset.




Plats: Citykonferensen, Stockholm
Datum: fredag 18 november 09:00-16:00

Pris: 2 400 kr, ex moms, lunch och fika ingår

Serviceavgift tillkommer.


Välj antal biljetter.
Antal biljetter:
Nästa